Medlems login

Kortfattat om Grenrör vs Headers

tacsbird sidanHösten går mot vinter och i garagen
skruvas motorer.
Eller så sitter man på kammaren och drömmer om fler hästar under huven men har inte finanserna till att uppgradera spisen. Är man ny på trimning eller allmänt oventande så kommer en enklare förklaring om skillnaden mellan grenrör och headers här och vad man kan tänkas vinna på ett byte. Varför byta original till eftermarknad?
För att hålla det enkelt så för att öka prestandan på motorn.

headersHeaders är tillverkade så att avgasflödet ut ur motorn går snabbare vilket leder till högre effekt och bättre vridmoment. Men det har sina baksidor.

Ett grenrör har till att börja med tjockare väggar som bättre isolerar mot värmen som bildas och avsöndras inne i motorrummet. Headers har på grund av sin rörkonstruktion tunnare väggar och avger därmed mer värme som påverkar närliggande mekaniska komponenter negativt. För att motverka detta kan man köpa headerstejp/lindor att vira runt rören.Det tvistas bland de lärde huruvida detta är bra eller inte. Några menar att om lindorna blir fuktiga så rostar det fortare. Andra menar att för att värmeisoleringen skall vara effektiv och långvarig så är det insidan som ska isoleras, inte utsidan. Tredje parten tycker att lindor är snyggt.

Det finns därför keramiskt ytbehandlade headers att köpa, för en extra slant skall tilläggas. Då kommer man ifrån värmeproblematiken.

Dock kan ett annat bekymmer uppstå. Det finns några kända besvär med att byta från grenrör till headers. Läckage är ett av dem och det kan vara passform, packning och/eller materialet som ligger bakom detta. Besök klubbforumet för mer information och tips om detta skulle hända dig.

Grenrör

En annan fördel (för vissa) med grenrör är brummet. Headers låter mer och ”hårdare” medan grenrör har en behagligare ljudnivå. För er som racear med era bilar så klarar grenrör 400+ hästkrafter. Headers passar för högre effekter men fungerar naturligtvis på lägre nivåer också.  Med grenrör får man lite av en *sleeper. 

Vad kan man räkna med att headers gör i effektvinst? Det går inte att säga på rak arm men mellan tummen och pekfingret, beroende på vad för motor de sitter på, så räkna med mellan 20-75 hk i bonus. Kankse något mer, kanske något mindre.

*Sleeper - En bil med vass motor men som ser/verkar original.